Kuarters Pekerja di Labuan Terbakar, 187 Tinggal Sehelai Sepinggang

LABUAN: Satu kebakaran yang besar telah memusnahkan sekurang-kurangnya 82 kuarters kakitangan dalam kawasan yang padat di kawasan kediaman Kian Yap pagi tadi dan menyebabkan 187 orang kehilangan tempat tinggal.

Kebakaran pada 11.30 pagi itu merebak dengan cepat kerana rumah-rumah kayu yang kebanyakannya didiami pekerja migran Indonesia dan Filipina itu, dibina berdekatan antara satu sama lain.

Kebakaran itu tidak menyebabkan sebarang kehilangan nyawa tetapi menyebabkan pekerja Labuan United Construction Sdn Bhd itu kehilangan tempat tinggal, kerana kebakaran itu berlaku pada ketika kebanyakan pekerja berada di tempat kerja.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Labuan menyatakan mereka menerima panggilan pada 11.54 pagi dan berjaya mengawal kebakaran dalam tempoh dua jam, dan akan memulakan siasatan mengenai punca kebakaran itu.

“Kebakaran itu merebak dengan cepat. Banyak rumah ada tong gas memasak. Tong gas yang meletup mencepatkan lagi kebakaran dan api menjadi tidak terkawal,” kata salah seorang pekerja yang rumahnya turut musnah dalam kebakaran itu.

“Ketika saya terjaga, saya nampak api sudah merebak, langit menjadi merah dan asap yang banyak,” kata Lina, seorang isteri kepada pekerja yang tinggal di rumah tersebut bersama suami dan dua anaknya dan menyatakan mereka kehilangan semua harta benda.

Kesemua mangsa akan ditempatkan sementara di Dewan Serbaguna Labuan dan Jabatan Kebajikan akan membantu dalam menyediakan makanan.